| Kryengritja e vitit 1847 nė Shqipėrinė e Jugut
Nė Shqipėrinė e Jugut Porta e Lartė e shpalli me bujė Tanzimatin (dekretin e Gjylhanesė) mė 1845, nė njė ceremoni tė organizuar nė Janinė. Por kishte vite qė vendi po i ndiente pasojat shkatėrrimtare tė ekspeditave ushtarake dhe tė arbitraritetit tė nėpunėsve grabitqarė osmanė. Nė sanxhakun e Beratit, tė formuar rishtazi, qė pėrfshinte edhe krahinat e Vlorės, tė Mallakastrės, tė Skraparit e tė Pėrmetit, u ngarkua me detyrėn e mytesarifit Hysen pashė Vrioni, ēifligari mė i madh i atyre trevave. Forca tė rėndėsishme ushtarake, njė pjesė e tė cilave udhėhiqeshin nga Hysen pashė Vrioni, filluan tė pėrshkonin vendin duke ēarmatosur popullsinė dhe duke nxjerrė me forcė taksa e nizamė. Njė dėshmitar i kohės, Demir agė Vlonjati, tregon se, sapo afroheshin ekspeditat turke, tė gjithė njerėzit iknin nga shtėpitė sikur tė kishte rėnė murtaja. Zbatimi me dhunė e me vrazhdėsi i reformave, ndonėse nė krye u bė vetėm nė disa krahina, e kishte shtuar sė tepėrmi urrejtjen e masave popullore ndaj sundimtarėve osmanė dhe kishte pėrgatitur truallin pėr njė kryengritje tė re. Duke e ndier kėtė rrezik, qeveritarėt osmanė i ftuan krerėt e Toskėrisė nė Manastir pėr ti bindur qė tė hiqnin dorė nga qėndresa e tė pranonin Tanzimatin. Tė njėjtėn gjė bėnė nė Janinė me rreth 800 agallarė e koxhabashė tė fshatrave, si edhe me pėrfaqėsues tė parisė sė qyteteve e tė institucioneve fetare. Ata zyrtarisht u dhanė autoriteteve osmane pėrgjigje pozitive, por nė tė vėrtetė, siē doli mė vonė, shumica kishte vendosur ta kundėrshtonte me tė gjitha mjetet sistemin e ri. Pėr organizimin mė tė mirė tė qėndresės, krerėt e Shqipėrisė sė Jugut mblodhėn kuvendin e tyre nė Mesaplik tė Vlorės, nė qershor 1847, nė tė cilin morėn pjesė pėrfaqėsues nga mjaft krahina tė Shqipėrisė, kryesisht tė asaj tė Jugut. Shumicėn dėrrmuese nė kuvend e pėrbėnin pėrfaqėsuesit e fshatarėsisė. Kuvendi u shpreh kundėr Tanzimatit dhe vendosi tė mos jepeshin ushtarė, tė mos paguheshin taksa tė reja dhe tė mos pranohej administrata e re osmane. Ai mori edhe vendime tė tjera me rėndėsi tė madhe politike. Kuvendi e shpalli popullin shqiptar, myslimanė e tė krishterė, njė dhe tė pandarė, bėri thirrje qė tė gjithė, pa pėrjashtim, tė hidheshin nė luftė kundėr sundimtarėve osmanė dhe kėrkoi qė tu sigurohej jeta, nderi e pasuria tė gjithė shqiptarėve pavarėsisht nga feja. Kuvendi porositi qė forcat e armatosura shqiptare, tė cilat do tė mblidheshin nė krahina tė ndryshme, tė mos i shkaktonin as dėmin mė tė vogėl popullsisė dhe ushqimi i luftėtarėve tė sigurohej nga taksat e vjetra qė jepte vendi. Mbi kėto baza u formua besėlidhja e pėrfaqėsuesve tė Shqipėrisė sė Jugut ose, siē u quajt, Lidhja Kombėtare Shqiptare. Lidhja formoi njė komitet pėr drejtimin e veprimtarisė politike e ushtarake, nė krye tė tė cilit u zgjodh Zenel agė Gjoleka nga ****eleshi, i dėgjuar pėr trimėrinė dhe pėr pėrvojėn luftarake qė kishte fituar nė kryengritjet e viteve 30. Kur nė fillim tė korrikut xhelepēinjtė erdhėn nė ****elesh pėr tė mbledhur taksat e bagėtive, ata u pritėn me armė nga popullsia. Zenel Gjoleka me 500 luftėtarė u drejtuan kundėr Delvinės, qendėr e administratės osmane, tė cilėn e ēliruan. Kryengritja pėrfshiu gjithė Labėrinė dhe brenda pak kohėsh u pėrhap edhe nė trevėn e Ēamėrisė, tė Pėrmetit dhe sidomos tė Mallakastrės, ku fshatarėt kryengritės zgjodhėn si udhėheqės Rrapo Hekalin. Nė tė njėjtėn kohė shpėrthyen kryengritje nė trevat veriore, nė rrethet e Elbasanit, tė Tiranės, tė Matit, tė Dibrės, tė Plavės e tė Gucisė. Ēifligarėt vrionas mobilizuan tė gjitha forcat e tyre dhe, tė pėrkrahur nga reparte ushtarake turke, sulmuan Mallakastrėn. Njė betejė e ashpėr qė zgjati tri ditė u zhvillua nė fshatin Greshicė. Kryengritėsit, tė cilėve u erdhėn nė ndihmė fshatarė nga Myzeqeja dhe nga krahina e Vlorės, i shpartalluan forcat armike dhe kapėn tė gjallė Isuf bej Vrionin me tė vėllanė, qė kryesonin ekspeditėn; tė dy i ekzekutuan nė Qafėn e Sinjės. Pas kėsaj fitoreje kryengritėsit, rreth 1 000 veta, me Rrapo Hekalin nė krye, iu drejtuan Beratit dhe e rrethuan. Pas disa ditė luftimesh qyteti ra nė duart e tyre. Kryengritėsit u pėrpoqėn tė merrnin kėshtjellėn ku ishin strehuar qeveritarėt turq e vendas, si edhe forcat turke, por u detyruan tė tėrhiqeshin nga zjarri i fortė i artilerisė. Pėr tė mbajtur kalanė tė rrethuar, nė Berat u grumbulluan forca tė reja tė ardhura nga krahinat pėrreth, deri nga Dangėllia e Pėrmeti. Ndėrkohė, forcat e shtuara tė kryengritėsve, tė udhėhequra nga Zenel Gjoleka, po arrinin suksese tė reja. Pasi shpartalluan njė ushtri turke qė vinte nga Janina, ata sulmuan Gjirokastrėn dhe e rrethuan garnizonin nė kala. E shqetėsuar nga kėto humbje dhe nga pėrhapja e gjerė e kryengritjes, qeveria e Stambollit, e cila nė fillim mendonte ti bėnte ballė kryengritjes me forcat qė kishte nė vend, mobilizoi trupa tė reja, tė cilat u pėrqendruan sidomos nė Manastir e nė Janinė pėr tė asgjėsuar vatrat mė tė rrezikshme tė kryengritjes nė jug. Qeveria turke zuri edhe brigjet detare, pėr tė ndaluar ndihmėn qė mund tu vinte kryengritėsve nga Muhamet Aliu i Egjiptit. Pėr ti ardhur nė ndihmė garnizonit tė rrethuar nė Gjirokastėr, u dėrgua nga Thesalia njė ushtri prej 3 000 vetash nėn komandėn e njė feudali shqiptar, Shahin bej Kosturit. Por, qė nė pėrpjekjet e para me kryengritėsit nė jug tė Gjirokastrės, forcat turke u thyen nga forcat shqiptare tė udhėhequra nga Zenel Gjoleka. Fitoret e kryengritėsve bėnė bujė nė Shqipėri dhe jashtė saj. Jehona e tyre u ndie edhe nė Kosovė, ku filluan tė dukeshin shenjat e njė lėvizjeje tė re. Nėpunėsit turq braktisnin nė panik postet sapo dėgjonin pėr afrimin e kryengritėsve. Udhėtari anglez E. Spenser, qė udhėtonte nė kėtė kohė nėpėr Shqipėri, shkruante: Heroi i ditės kudo ėshtė Gjoleka. Pėr tė siguruar suksesin e plotė tė kryengritjes, Komiteti i Lidhjes u pėrpoq tė gjente edhe njė aleat tė jashtėm. Pėr kėtė qėllim ai iu drejtua Greqisė, marrėdhėniet e sė cilės me Stambollin nė kėtė kohė ishin acaruar. Qeveria greke tregoi interesim tė veēantė pėr kryengritjen shqiptare, jo vetėm sepse pėrpiqej ti shkaktonte vėshtirėsi Turqisė duke nxitur shqiptarėt, duke u premtuar edhe ndihma materiale e financiare, tė vijonin luftėn, por edhe sepse synonte qė ta vinte kryengritjen shqiptare nė shėrbim tė saj pėr tė realizuar lakmitė territoriale ndaj Shqipėrisė sė Jugut, qė ishin shpallur zyrtarisht qysh mė 1844 me tė ashtuquajturėn Megali Idea (Idea e Madhe). Kėto qėllime ishin shkaku qė bisedimet ndėrmjet Zenel Gjolekės dhe kryeministrit grek J. Koletis nuk patėn sukses. Bisedimet shqiptaro-greke dhe rreziku qė mund ti vinte nga njė aleancė e mundshme ushtarake ndėrmjet kryengritėsve e Greqisė e shtynė Portėn e Lartė tė vepronte mė me vendosmėri pėr ta nėnshtruar sa mė parė Toskėrinė. Sulltani i shpalli fermanllinj Zenel Gjolekėn e pasuesit e tij. Njė ushtri prej 15 mijė vetash u nis nga Manastiri nė drejtim tė Beratit. Zenel Gjoleka e Tahir Ēapari, nė krye tė 1 500 kryengritėsve, mė 28 gusht 1847 i dolėn pėrpara ushtrisė osmane prej 5 000 vetash, qė ishte nisur nga Janina. Pas pėrleshjes qė zhvilluan me tė nė fshatin Dholan, nė verilindje tė Janinės, i shkaktuan asaj disfatė. Me kėtė fitore para kryengritėsve u hap rruga pėr nė Janinė, tė cilėn mund ta merrnin edhe pėr shkak se garnizoni i qytetit pėrbėhej nė shumicė nga ushtarė shqiptarė. Por marshimi i mėtejshėm i kryengritėsve drejt Janinės u ndal pėr shkak tė lajmit se forcat e tjera ushtarake osmane po pėrparonin nga Manastiri drejt Beratit e Mallakastrės. Zenel Gjoleka u hodh nė Labėri, ku ishin drejtuar forcat e shumta osmane. Kryengritėsit e udhėhequr nga Rrapo Hekali goditėn forcat ushtarake tė komandantit tė Rumelisė gjatė rrugės drejt Beratit, nė afėrsi tė kėtij qyteti. Sapo ushtria turke iu afrua qytetit, garnizoni i rrethuar doli nga kalaja dhe sulmoi kryengritėsit nė qytet. Duke u ndodhur midis dy zjarresh dhe pėrballė fuqive shumė mė tė mėdha, kryengritėsit u tėrhoqėn nga qyteti nė rrethet e tij dhe vijuan luftėn tė ndarė nė ēeta mė tė vogla e me sulme tė befasishme. Nga Berati ushtria osmane u hodh nė Vlorė pėr tu bashkuar me pjesėn tjetėr qė kishte ardhur nga deti dhe pėr tė ndarė forcat kryengritėse tė Rrapo Hekalit nga ato tė Zenel Gjolekės. Prej andej ushtria u drejtua pėr nė Labėri, ku nuk hyri dot nėpėrmjet Grykės sė Kuēit, sepse aty ishin pėrqendruar kryengritėsit e Zenel Gjolekės, por nga ana e Mesaplikut. Ushtria osmane dogji fshatrat Bolenė, Kuē, Kallarat etj. Reparte tė tjera ushtarake osmane zbarkuan nė Himarė pėr tu rėnė kryengritėsve prapa krahėve. Nė kushte tė tilla edhe Zenel Gjoleka i ndau kryengritėsit nė ēeta mė tė vogla. Njėra prej tyre u ndesh me forcat osmane nė fshatin Palavli, nė fushė tė Delvinės. Ndonėse luftuan me trimėri, kryengritėsit u thyen pėrballė ushtrive tė shumta armike. Me shtypjen e kryengritjes nė Shqipėrinė e Jugut, trupat osmane pėrdorėn gjerėsisht terrorin mbi popullsinė, duke e vijuar ekspeditėn ndėshkuese edhe gjatė dimrit 1847-1848. Ato mundėn tė shtinin nė dorė udhėheqėsit kryesorė tė kryengritjes, si Rrapo Hekalin me tė vėllanė Hamitin, Tahir Ēaparin dhe mbi 1 000 luftėtarė tė tjerė, tė cilėt i burgosėn dhe i internuan. Rrapo dhe Hamit Hekali vdiqėn nė burg, ndėrsa Zenel Gjoleka me njė grup besnikėsh u tėrhoqėn nė Greqi, ku gjetėn strehim. Ushtria turke arriti tė shuante njėrėn pas tjetrės vatrat e qėndresės edhe nė trevat e tjera. Qeveria osmane ndėrmori atėherė zbatimin e sistemit tė ri tanzimatist nė Shqipėrinė e Jugut. Kryengritja e 1847-ės shėnon njė shkallė mė tė lartė tė lėvizjeve ēlirimtare kundėr Tanzimatit si pėr nga pėrmbajtja, ashtu edhe pėr nga shtrirja e organizimi i saj. Ajo dallohet nė radhė tė parė pėr rolin aktiv tė masave fshatare nė drejtimin e saj. Kjo kryengritje luajti njė rol tė rėndėsishėm pėr bashkimin e shqiptarėve si njė tėrėsi etnike me interesa tė pėrbashkėta, pavarėsisht nga feja e krahina, ashtu siē ishte vendosur nė kuvendin e Mesaplikut. Ideja e bashkimit u shpreh edhe nė kėngėt popullore qė iu kushtuan kryengritjes. Nė njė nga kėto kėngė poeti popullor i drejtohet Zenel Gjolekės me fjalėt sos lėfton pėr vete, / por pėr gjithė vilajete dhe vė nė dukje se udhėheqėsi trim nuk lufton as pėr mua, as pėr ti, / po pėr gjithė Shqipėri. Duke folur pėr kėtė kryengritje, Sami Frashėri vinte nė dukje qė ajo kėrkoi bashkimin e tė gjitha trojeve shqiptare nė njė Shqipėri autonome. Nė folklor gjejmė mjaft tė dhėna edhe pėr karakterin shoqėror tė kėsaj kryengritjeje tė drejtuar, ashtu si edhe tė tjerat, kundėr grabitjes nga shteti osman dhe nga feudalėt e mėdhenj vendas. Nizam e xhelepe ska / ėshtė vendi fukara, thuhet nė njė kėngė. Dhe nė njė memorandum, tė hartuar nga krerėt e lėvizjes mė 15 gusht 1847, kryengritėsit vinin nė dukje se nuk kishte kush tė pėrkujdesej pėr fakir fukaranė.
3. IDEOLOGĖT E PARĖ TĖ LĖVIZJES KOMBĖTARE
Krahas dukurive tė reja politike e shoqėrore tė kryengritjeve kundėrosmane tė viteve 30-40, ku spikatėn kėrkesat pėr trajtimin e veēantė tė Shqipėrisė dhe pėr administrimin e saj nga njerėzit e vendit, lindi dhe u zhvillua nė Shqipėri edhe ideologjia kombėtare. Shprehėsit e parė mė tė shquar tė ideve tė reja u bėnė Naum Veqilharxhi dhe Jeronim de Rada.
Naum Veqilharxhi dhe veprimtaria e tij nė vitet 40 Naum Veqilharxhi (1797-1854) lindi nė Vithkuq (rrethi i Korēės), qė ishte njė qytezė me zeje e tregti tė zhvilluar dhe me njė popullsi arsimdashėse. Qė nė moshė tė re, para vitit 1806, ai shkoi nė Vllahi, ku kishte njė koloni tė rėndėsishme shqiptarėsh. Mė 1821 Naumi, bashkė me shqiptarė tė tjerė, mori pjesė nė kryengritjen e madhe popullore qė shpėrtheu nė Vllahi kundėr sundimit osman nėn udhėheqjen e Tudor Vladimireskut. Lufta qė zhvilloi kundėr sundimit osman nė dhe tė huaj ia shtoi dashurinė pėr vendlindjen. Duke punuar si avokat nė Brailė tė Rumanisė, ai u njoh me idetė pėrparimtare dhe u formua si iluminist. Kėtu ai iu kushtua me mish e me shpirt ēėshtjes sė ēlirimit kombėtar tė atdheut tė vet, Shqipėrisė. Naumi, i cili edhe nė dokumentet vetjake nė mėrgim e cilėsonte veten me kombėsi shqiptare, kishte besim tė patundur te populli shqiptar, nė aftėsitė e tij pėr tu ndriēuar e pėr tu ēliruar dhe nė tė ardhmen e tij mė tė mirė. Ky besim buronte jo vetėm nga patriotizmi i flaktė dhe nga pėrvoja e njohuritė filozofike e historike qė kishte fituar, por edhe nga realiteti i Shqipėrisė, ku kryengritjet ēlirimtare kundėr sundimit osman pasonin njėra-tjetrėn nga jugu nė veri. Si iluminist Naumi arriti nė pėrfundimin se popullit shqiptar, tė zhytur nė padije, i duhej patjetėr arsimimi nė gjuhėn amtare si mjet pėr ngritjen e ndėrgjegjes dhe pėrparimin shpirtėror e material tė tij, se pa zhvillim kulturor nuk mund tė kishte ēlirim politik tė popullit. Ka ardhur koha, - shkruante ai mė 1846, - qė ti flakim tė gjitha paragjykimet e vjetruara, ka ardhur koha qė tė mendohemi mė me pjekuri dhe mė me guxim tė kėmbejmė udhė, duke marrė kėtej e tutje si shembull kombet e pėrparuara mbi tokė... Dhe duke synuar kėtu, le tė ecim pa u lėkundur, me guxim, me durim dhe me kėmbėngulje. Nevoja pėr masa tė frytshme e konkrete nė fushėn e arsimit nė gjuhėn shqipe ishte bėrė veēanėrisht e theksuar nė vitet 40, me shtimin e numrit tė shkollave tė huaja qė filluan tė hapeshin nė Shqipėri. Naum Veqilharxhi u bė shprehės i atyre rretheve atdhetare shqiptare, brenda e jashtė vendit, tė cilat e kuptuan rrezikun e madh qė paraqisnin shkollat e huaja pėr bashkimin e popullit shqiptar dhe pėr ēlirimin e tij kombėtar dhe qė e ndien nevojėn e ngutshme pėr tė pėrhapur arsimin nė gjuhėn amtare. Prandaj ai kėrkonte njė shkollė tė re, shqipe nga gjuha, racionaliste nga pėrmbajtja dhe masive nga shtrirja. Nė kushtet e Shqipėrisė sė prapambetur rruga drejt kėtij arsimi do tė fillonte nga abetarja dhe pėr ta hartuar atė duhej pėrgatitur alfabeti shqip. Alfabetet latine, greke ose arabe, qė ishin pėrdorur deri atėherė pėr shkrimin e shqipes, pa ndonjė pėrshtatje tė veēantė, jo vetėm nuk jepnin plotėsisht tė gjithė tingujt e saj, por kishin marrė edhe ngjyrė fetare e ishin bėrė pėrēuese ndikimesh politike tė huaja. Naum Veqilharxhi mendonte se shqiptarėt si komb i veēantė, me gjuhė tė veēantė, duhej tė kishin edhe alfabetin e tyre. Me alfabetin e ri qė sajoi qysh nė vitet 20, duke huajtur edhe elemente nga alfabetet e tjera, ai kishte hartuar disa tekste; por kėto, siē duket, pėr vėshtirėsi teknike e mungesė mjetesh mbetėn pėr dy dhjetėvjeēarė tė pabotuara. Mė 1844 Naum Veqilharxhi botoi nė Rumani Evetarin e tij, njė abetare e vogėl e poligrafuar, e cila ėshtė abetarja e parė e gjuhės shqipe. Abetarja u shpėrnda nė krahinat jugore tė Shqipėrisė, nė Korēė, nė Pėrmet, nė Berat, nė Gjirokastėr etj. Megjithėse alfabeti ishte i vėshtirė pėr tu pėrvetėsuar, abetarja ngjalli entuziazmin e bashkatdhetarėve. Nė njė letėr, qė i drejtohej autorit nga Korēa mė 22 prill 1845, e njoftonin se abetaret i kishin marrė ... me gėzim tė madh dhe me kėnaqėsi. Letra i bėnte tė ditur se paria e Korēės kishte vendosur tė fillonte njė fushatė pėr tė ndihmuar Naum Veqilharxhin tė blinte njė shtypshkronjė dhe tė hapte shkolla shqipe. Mjaft pėr kaq kohė nėn zgjedhėn e paditurisė, - shkruanin patriotėt korēarė. - Tė shpresojmė se brenda njė kohe tė shkurtėr arsimi do tė shtrihet nė mbarė atdheun tonė dhe nė mbarė kombin tonė... Na dėrgoni sa mė shumė evetore, sepse bashkatdhetarėt po kėrkojnė pareshtur tė gjejnė akoma nga kjo abetare. Kjo pritje e ngrohtė e kėto fjalė tregonin se nisma e Naum Veqilharxhit shprehte aspiratat e njė shtrese tė gjerė shoqėrore brenda vendit, qė ndiente nevojėn pėr tu arsimuar nė gjuhėn amtare si kusht i rėndėsishėm pėr tė ēarė errėsirėn mesjetare dhe pėr ti hapur atdheut rrugėn e pėrparimit. Pėr tiu pėrgjigjur kėrkesės sė patriotėve korēarė, mė 1845 Naum Veqilharxhi botoi njė abetare tė dytė me titull Fare i ri evetar shqip, shumė mė tė plotė se e para dhe me njė parathėnie tė gjerė. Nė kėtė abetare Naumi bėnte pėrpjekje serioze pėr ta vėnė mėsimin e shqipes mbi baza shkencore; ai e pasuroi gjuhėn shqipe me njė varg fjalėsh e termash tė kulturės e tė shkencės. Abetaret e Naum Veqilharxhit luajtėn njė rol tė rėndėsishėm nė Rilindjen Shqiptare, hodhėn hapat e parė tė arsimit nė gjuhėn shqipe. Pas botimit tė abetares sė dytė Naum Veqilharxhi, me sa duket, u pėrpoq tė krijonte njė shoqėri kulturore shqiptare, e cila do tė merrej me botimin nė Rumani tė librave nė gjuhėn amtare dhe me dėrgimin e tyre nė Shqipėri. Naum Veqilharxhi ishte njė mendimtar i shquar iluminist dhe hyri nė histori edhe si ideologu i parė i Rilindjes Kombėtare Shqiptare. Idetė e tij ai i shprehu nė Qarkoren, hartuar nė gjuhėn greke, qė u drejtoi nga Rumania, rreth mesit tė viteve 40, bashkatdhetarėve ortodoksė nė Shqipėri, nė letrėn e gjatė polemizuese dėrguar nipit tė vet, qė i quante pėrpjekjet e tė ungjit pėr ēėshtjen shqiptare himera dhe nė parathėnien e abetares sė vitit 1845. Kėto janė dokumentet e para ideologjike e programatike tė njohura deri mė sot tė Lėvizjes Kombėtare Shqiptare, tė hartuara nga njė pėrfaqėsues i intelektualėve atdhetarė shqiptarė. Naum Veqilharxhi nisej nga koncepti dialektik se, si nė natyrė, ashtu edhe nė shoqėri vepron ligji i zhvillimit, se nė bazė tė kėtij ligji kalohet nga mė e ulėta nė mė tė lartėn, nga e vjetra nė tė renė. Asnjė komb nuk ka rėnė nga qielli, ...shoqėria, bashkėpunimi e ka bėrė njerinė. Fjalėt e rėnda qė mund tė thuheshin pėr shqiptarėt, shkruante ai, tregojnė njė gjendje qė shkėmbehet e nuk mbetet pėrjetė. Vetėm kafshėt e kanė tė pėrcaktuar fatin nga natyra. Njeriu zhvillohet nga tė voglat duke pėrparuar. Nė gjykimin e gjėrave Naum Veqilharxhi vinte arsyen, tė cilėn, nė kundėrshtim me dogmatizmin mesjetar, e quante njė mjet shumė tė rėndėsishėm qė e ndante njeriun nga bota e kafshėve dhe e bėnte zotin e tė fshehtave tė gjithėsisė. Sipas kėtyre koncepteve filozofike Naumi trajtoi edhe ēėshtjen shqiptare, historinė e kombit tė vet dhe detyrat qė qėndronin pėrpara vendit. Kombi shqiptar, theksonte ai, ėshtė krijuar nė tė njėjtėn kohė me kombet e tjera, zė njė vend tė caktuar nė tokė, ka karakter tė veēantė, gjuhė e zakone tė veēanta, shekujt e tij mitologjikė, heroikė, politikė e fetarė dhe ruan nė gjirin e tij njė thesar tė madh kulturor. Tė ndihmoje kėtė komb tė fitonte ndėrgjegjen dhe tė zhvillohej Naum Veqilharxhi e quante njė borxh ndaj vendlermit (vendlindjes). Shakun kryesor tė gjendjes sė mjeruar nė tė cilėn ndodhej populli shqiptar ai e shihte te pushtimet e shpeshta, te pėrmbysjet e gjithanshme, te ndryshimet politike, te dogmat fetare, te padija dhe sidomos te lėnia pas dore e gjuhės sonė kombėtare dhe zėvendėsimi i saj me njė gjuhė tė huaj.... Faktor vendimtar pėr nxjerrjen e vendit nga kjo gjendje, Naum Veqilharxhi, si iluminist, quante pėrhapjen e arsimit e tė kulturės nė gjuhėn amtare. Ato kombe qė mbetėn nė padije, - shkruante ai, - u shėmbėllejnė thjesht skllevėrve..., kėto kombe ...vetėm atėherė mund tė dalin nga gjendja e turpshme e mjerimit tė tyre kur do tė fillojnė tė lėvrojnė gjuhėn e tyre kombėtare.... Me kėtė bindje dhe i ndėrgjegjshėm pėr rrezikun qė i vinte atdheut nga arsimi nė gjuhė tė huaj, Naum Veqilharxhi i ftonte bashkatdhetarėt e tij tė pėrhapnin arsimin dhe kulturėn nė gjuhėn amtare. Ai u jepte zemėr bashkatdhetarėve dhe i kėshillonte tė mos dėshpėroheshin nga gjendja e vajtueshme nė tė cilėn ndodhej vendi i tyre. Le tė hedhim farėn e mirė, - shkruante ai, - dhe me siguri vetė natyra e shenjtė e ngjarjeve do tė ndihmojė pėr gjallėrimin, mbirjen dhe rritjen e saj, pemėt e bukura dhe shumė tė ėmbla tė sė cilės do ti korrė padyshim brezi i ardhmė.... Naum Veqilharxhi kėrkonte qė shkolla shqipe tė ishte jo vetėm pėr tė pasurit, por edhe pėr tė varfrit dhe interesi i atdheut tė vihej mbi interesin vetjak. Por ai nuk e prekte, veēse nė mėnyrė tė papėrcaktuar, ēėshtjen e qėndrimit ndaj qeverisė osmane. Megjithėse kryengritjet ēlirimtare nė Shqipėri kishin paraqitur kėrkesėn e vetėqeverisjes sė vendit, Naumi, me sa duket, mendonte qė mė parė duheshin shfrytėzuar kushtet e krijuara formalisht nga dekreti i Tanzimatit pėr tė zhvilluar njė veprimtari energjike nė fushėn e arsimit e tė kulturės nė gjuhėn amtare, derisa tė rritej ndėrgjegjja kombėtare e tė arrihej bashkimi i popullit nė atė shkallė qė tė lejonte shtrimin e ēėshtjes sė marrėdhėnieve politike me Turqinė.
|